Ga naar hoofdinhoud
Praktijk gesloten 29-3 t/m 7 april

Veel mensen hebben last van lage rugklachten. Vaak ontstaat dit vanuit een disfunctie van de bekkengordel. Deze disfunctie zorgt voor abnormale belasting van spieren, banden en botstructuren. Hierdoor kan er een verscheidenheid aan klachten ontstaan zoals, bekkenpijn, rugpijn, heuppijn, slijmbeurs ontsteking, uitstraling naar benen, pijnlijke liezen, stuitpijn, knie en enkel problemen. Soms zijn de symptomen subtieler zoals ochtendstijfheid, stijfheid met opstaan na lang zitten, vermoeidheid in de onderrug op het einde van de dag.

De wervelkolom staat op het heiligbeen. De functie van de lende wervels (de lage rug wervels) is om krachten vanuit de boven rug te transformeren en te verspreiden over de bekkengordel en vervolgens de benen. De lage rug is tevens gemaakt om te bewegen. Dit zorgt ervoor dat wij soepeler kunnen bewegen zoals voorover buigen en lopen. Een voorwaarde om bovenstaande functies uit te kunnen voeren is dat de lage rug gestabiliseerd wordt, dit wordt gedaan door een complex systeem van spieren dat kracht levert, spieren die beweging meten en van het zenuwstelsel dat de informatie verwerkt en de aansturing regelt.

Bij overbelasting of coördinatie problemen (zoals vallen, vertillen, aanrijdingen, onverwachtse beweging) kan er tijdelijke instabiliteit ontstaan. Om te voorkomen dat er schade aan de onderrug ontstaat, grijpt het zenuwstelsel in door de spieren in de rug te verkrampen met het doel om de wervelkolom te beschermen. Deze verkramping is vaak overdreven en gaat niet altijd vanzelf over. Deze verkramping zorgt voor meer druk op de kleine gewrichtjes van de lende wervels met mogelijke irritatie als gevolg.

De verkramping veroorzaakt vaak bekkendisfunctie en gewrichtsbeperkingen van de lendenwervels. Het gevolg hiervan is abnormaal functioneren/ belasting van de lage rug/ bekkengordel. Dit zorgt voor overbelasting van spieren, banden en botstructuren met pijn als gevolg. Klachten die hierbij kunnen ontstaan zijn, bekkenpijn, rugpijn, heuppijn, slijmbeurs ontsteking, pijnlijke liezen, stuitpijn, uitstraling naar de benen, knieproblemen en zelfs enkel problemen. Hierdoor kan ook een compensatie patroon naar boven toe ontstaan.

De klachten kunnen ook subtieler zijn zoals ochtendstijfheid, stijfheid bij zitten of een vermoeide rug op het einde van de dag. De krachten worden niet goed over het bekken verdeeld met als gevolg dat de belastbaarheid van de bekkengordel/ onderrug omlaag gaat. Als het systeem niet wordt belast nemen de klachten af en zodra het weer wordt belast spelen de klachten weer snel op. Sommige mensen zeggen dat ze een “zwakke rug” hebben terwijl het in feite een niet goed bewegende onderrug is. Dit geldt ook voor veel voorkomende bil, lies en hamstring problemen bij sporters.

Aanpak/ Behandeling

De behandeling is gericht op het opheffen van gewrichtsblokkades en het herstel van de bewegingsfunctie. Zodra de rug weer beter gaat functioneren, worden de krachten beter verdeeld over de verschillende spieren, banden en botstructuren. Hierdoor kan het systeem herstellen en gaat de belastbaarheid omhoog. Om dit te bereiken gebruiken wij een breed scala aan verschillende technieken in onze praktijk. Wij hebben een voorkeur voor “zachte technieken”, indien nodig gebruiken we manipulatie (korte snelle druktechnieken).