Ga naar hoofdinhoud
Praktijk gesloten rondom Pasen

Een hernia in de lage rug kan de zenuwen naar de benen irriteren. Dit kenmerkt zich door tinteling, doofheid, krachtsverlies of zenuw pijn naar het been. Vaak is het een combinatie van deze verschillende symptomen.

Met een hernia wordt vaak een Hernia nuclei pulposi (HNP) bedoeld.  Hernia betekent een uitpuiling. Nuclei pulposi is een tandpasta achtige vloeistof die binnen in een tussenwervelschijf zit. Door een defect in de tussenwervelschijf kan deze tandpasta achtige vloeistof uitpuilen uit de tussenwervelschijf. De meeste mensen ondervinden hier geen klachten van. Het wordt pas een probleem als de hernia de langslopende zenuwen irriteert. Als de zenuw geïrriteerd is dan spreken we van een symptomatische hernia. Dit kan tot bepaalde symptomen leiden zoals lage rugpijn, tintelingen, doofheid of krachtsverlies in de benen (bijv. klap voet) of schietende pijn naar de benen. Deze symptomen zijn dus symptomen van een zenuw irritatie en niet direct van een hernia. Het is dus heel goed mogelijk dat iemand een hernia heeft zonder dat het klachten oplevert. Uit een Deense MRI studie is zelfs gebleken dat 1 op de 4 mensen een zichtbare hernia op de scan hebben zonder dat ze daar klachten van ondervinden.

Cauda equina syndroom

In de rug lopen zenuwen die naar belangrijke delen van het lichaam gaan waaronder geslachtsdelen, spieren naar de anus, en spieren naar de plasbuis. Mocht u doofheid rond de anus of geslachtsdelen ontwikkelen, plotseling incontinent worden of niet meer voelen dat u naar de WC moet dan is dit een medisch spoedgeval en is het raadzaam om zo snel mogelijk hulp bij een huisarts of spoed eisende hulp te zoeken.

Medische benadering

Vaak wordt er door de huisarts ontstekingsremmers en pijnstiller voorgeschreven. Dit kan helpen om de ontsteking rond de zenuw te verminderen. Als de klachten na een aantal weken niet afnemen kunt u door gestuurd worden naar een neuroloog die vervolgens een MRI scan maakt om te kijken of er daad werkelijk een hernia zit. Mocht dit het geval zijn dan kan er over nagedacht worden om te opereren. Dit zal alleen in extreme gevallen zijn of met langdurige klachten.

Chiropractische benadering

Tijdens een symptomatische hernia is er vaak een onderliggende disfunctie aan de lage rug/ bekkengordel aanwezig. Dit zorgt voor een ongelijke belasting van de tussenwervelschijf en kan op den duur door microtrauma tot een hernia leiden. Veelvuldig draaien en vooroverbuigen kan dit ook veroorzaken.  Deze disfunctie van de rug/ bekkengordel kan ook tot overbelasting van spieren, banden en botstructuren in de lage rug leiden. Hierdoor kan er irritatie van de gewrichten in de lage rug ontstaan. Dit kan in combinatie met meer druk op de tussenwervel schijven en verminderde ruimte tussen de lage rug wervels tot zenuw irritatie leiden. Hierbij kunnen vervolgens de bovenstaande symptomen ontwikkelen.

Aanpak/ Behandeling

De behandeling is gericht op het opheffen van gewrichtsblokkades en het herstel van de bewegingsfunctie. Zodra de rug weer beter gaat functioneren, worden de krachten beter verdeeld over de verschillende spieren, banden en botstructuren. Hierdoor kan het systeem herstellen en gaat de belastbaarheid omhoog. De verbeterde bewegingsfunctie zorgt ervoor dat de zenuwen weer meer ruimte krijgen en dat de tussenwervel schijf weer gelijkmatiger belast wordt waardoor de zenuw irritatie af kan nemen. Om dit te bereiken gebruiken wij een breed scala aan verschillende technieken in onze praktijk. Wij hebben een voorkeur voor “zachte technieken”, indien nodig gebruiken we manipulatie (korte snelle druktechnieken).